Az aktuális körülményeket tekintve szükségszerű, hogy a WHO (World Health Organization) biztonsági intézkedéseit és ajánlásait mindannyian komolyan vegyük. Sok ország kormánya olyan intézkedéseket hozott, melyek megvédik a munkavállalókat az elszigetelődés gazdasági hatásaitól.
Magyarországon, hasonlóképpen, mint Ausztriában és Olaszországban rendeletbe foglalták a fizetési moratóriumot a hitelesek megsegítése érdekében, valamint több könnyítést vezettek be KKV-k és multik számára egyaránt.
Ennek ellenére nagy a bizonytalanság és a legtöbb vállalkozás azon aggódik, hogyan élheti túl a koronavírus járvány időszakát.
Igyekeztünk 13 módszert összefoglalni, melyet SEO-sként, illetve online marketingesként hasznosíthatsz vállalkozásod túlélése érdekében.
Légy nyugodt és SEO-zz tovább
A hirtelen pánikból meghozott döntések sokkal inkább ronthatnak az aktuális helyzeten.
Nem minden esetben célszerű azonnali hatállyal megfelezni az online marketing tevékenységekre szánt büdzsédet. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a hatékony SEO-zás egy hosszú távú stratégia és az eddig elért eredményeid gyorsan visszaeshetnek, ha teljesen leállítod a SEO tevékenységeidet.
Ennek az ösztönös és elhamarkodott reakciónak az eredménye csak egy hosszas, döcögős út lesz a felépülés felé.
Bármilyen vállalkozásod is legyen: kertészeti szaküzlet, étterem, bolt, vagy más magánvállalkozás, mindenképpen érzékelni fogsz egy forgalomvisszaesést az elkövetkezendő hónapokban. Mindannyian igyekszünk felkészülni erre a csapásra, fontos, hogy tudatos és megfontolt döntéseket hozzunk.
Temérdek bizonytalanság veszi körül a koronavírus által okozott gazdasági hatásokat és ez bizony ijesztő.
De abban is biztosak lehetünk, hogy fel fogunk épülni.
“Flattening the curve” (A görbe kiegyenlítése) – ezzel a módszerrel igyekszik a világ mérsékelni a koronavírusban megbetegedett emberek számát, hogy az egészségügyi szervek kapacitását ne terhelje túl.
Az organikus keresés egy nullegyenlegű játék: a nyereségeid és veszteségeid teljesen egyensúlyban vannak mások nyereségeivel és veszteségeivel a találati oldalakon.
Értelmezhetjük a fizetett kereső- és közösségi marketinget úgy, mint egy aukciót, de próbáljunk meg nem így hozzáállni az organikus kereséshez.Ez egy rendkívül dinamikus és versenyteli tér, ahol vagy aktív maradsz, vagy lemaradsz.
Marketing és SEO költségvetés a koronavírus járvány ideje alatt
Egy általános ökölszabály, hogy árbevételed 7-10%-át érdemes marketing büdzséként elkülönítened. Természetesen akadnak olyan vállalatok is, amelyek akár forgalmuk 12%-át költik marketingre, de mi úgy gondoljuk, hogy a 7% mindenképpen szükséges.
Ez azt jelenti, hogy minden 100.000.000 Ft árbevétel után évente legalább 700.000 Ft-ot kéne szánnod hirdetésekre és marketingre.
Renkdkívül fontos, hogy a koronavírus ideje alatt a marketing tevékenységekre ezt az arányt megtartsd.
Persze van olyan eset, amikor egyértelműen ésszerű szüneteltetni egy adott kampányt, például, ha be kellett zárnod az üzletedet és nem tudsz vendégeket fogadni.
De ez nem indokolja a SEO és az inbound marketing leállítását, hiszen ezek hosszú távon gyümölcsöző beruházások.
Sok pénzt és energiát fektettél abba, hogy megismerd a célközönségedet, elemezd a konkurenciát, kiderítsd a releváns kulcsszavakat és felállíts egy hosszú távon térülő stratégiát: ezt ne add fel olyan könnyedén. Ha belegondolsz, már az is nagy előny lehet számodra, hogy bizonyos versenytársaid is visszalépnek a keresőoptimalizálás felszínéről.
Számíthatsz rá, hogy mások pont meghozzák azon pánik-alapú-döntéseket, amelyektől meg akarunk óvni téged. Ez a hirtelen hozott döntés akár 6-12 hónapra is visszavetheti őket a jövőben.
Szépen lassan elapad az online jelenlétük, kevesebb tartalmat osztanak meg, csökken az értékeléseik mennyisége és minősége, a látogatottságuk. Neked ez viszont adott a lehetőség arra, hogy az eddiginél is jobban előre törj.
Eljött az ideje annak, hogy sínen maradj és azokkal a hatékony SEO és marketing feladatokkal foglalkozz, amelyek megvalósítását már oly régóta tervezed.
Akár egy ügynökségnek dolgozol vagy a saját marketingedet menedzseled: ezeket a feladatokat rábízhatod akár a home-officeban dolgozó alkalmazottjaidra is.
13 SEO és Marketing feladat, amit MOST kell elvégeznünk, hogy hamarabb kimásszunk a koronavírus okozta gödörből
1. Készíts interjút az alkalmazottakkal és a vevőkkel
Használj Zoomot vagy Google Hangoutsot, hogy megtartsd és felvedd a videó hívásokat.
Kérdezd meg az alkalmazottjaidat és a vevőidet azokról az egyéni tapasztalatokról és tudásról, amit a termékeidről, szolgáltatásaidról és az azokat körülvevő kulturáról tudnak. Használd az Otter.ai prograot a hanganyag feldolgozásához.
Az elkövetkezendő hónapokban ezek a hangfelvételek és videók kitűnő belső információkként fognak szolgálni a blog bejegyzéseidhez, a közösségi tartalmakhoz, sajtóközleményekhez és még sok minden máshoz.
2. Csinálj egy mini leltárt a tartalommarketing eszközeidről
Egy teljeskörű marketing audit időigényes és egy bizonyos fokú szaktudás sem árt hozzá. De sok mindent tudsz tenni ezalatt a lassú időszak alatt egy mini-audittal, annak érdekében, hogy növeld tartalmaid teljesítményét. Ha eddig nem tartottál listát a tartalommarketing eszközeidről, akkor ez most a legmegfelelőbb idő erre.
Csinálj egy Google Sheetet vagy Excelt és külön füleket használj a külön eszközökre:
- Weboldalak,
- Emailek,
- Blog bejegyzések,
- Termékismertetők,
- Ekönyvek,
- Előadások,
- Videók,
- Infografikák,
- Cikkek, amiket külsősként publikáltál.
- Stb.
Ha igazán nagyratörő vagy, akkor kikereshetsz cikkeket, amiket mások a te vállalkozásodról írtak.
Ezek után kritikus szemmel értékelj minden egyes pontot:
- Melyek azok a jól sikerült tartalmak és képek, amelyeket újra felhasználhatsz más csatornákon?
- Melyek azok, amiket a legtöbben osztottak meg, és melyek kapták a legtöbb backlinket?
- Melyektől van nagyobb forgalmad az adott csatornán?
Ezek mind lehetőséget adnak arra, hogy:
- Friss tartalmat készíts
- Új CTA-kal és kulcsszavakkal otpimalizálj
- Belső linkeket rendelj hozzá új termékekhez / szolgálatásokhoz
- Újra kampányolj, amikor az üzlet újta fellendül.
3. Tervezz webináriumokat
Technikus vagy és szeretnél válaszolni gyakran feltett kérdésekre a tapaszatalatiddal kapcsolatban? Bemutatnál új munkatársakat, termékeket, vagy funkciókat az ügyfélkörödnek?
Ösztönöznél másokat is arra, hogy szezonális utazásokat foglaljanak az év második felére?
Ez egy különlegesen hatékony marketing eszköz a B2B terén, hiszen a szakemberek 91%-e ezt vallja a tanulás legjobb eszközének.
4. Tedd rendbe az adminisztrációs káoszodat
Mindannyian egyetértünk abban, hogy adminisztrációs feladatból soha nem fogyunk ki.
Tedd napirendre az alábbi feladatokat:
- Adminisztratív feladatok: Fájlok rendbetétele, felesleges dolgok törlése, le nem zárt szerődések lezárása.
- Weboldal: megírni azon blogbejegyzéseket, amelyeknek örökzöld tartalmak, valamint csinálni egy SEO nagytakarítást.
- Webináriumok és Podcastok: felkutatni pár témát, amit a jövőben elő tudok adni.
- Könyvek: Elolvasni azt a halom marketinges könyvet, amikre sose volt elég időm.
5. Célozd meg a különböző típusú SERP-eket.
Lehet te is azon kis- vagy középvállalkozásokhoz tartozol, akiket ellep a mindennapi forgószél és még csak véletlenül sem tudtak foglalkozni azzal, hogy jobban jelenjenek meg a keresésekben vagy optimalizálják az organikus és a PPC hirdetéseket.
Most, hogy kicsivel több időd és tered van, mélyebbre áshatsz és ráállhatsz a P0 pozíciós megjelenésekre, a video karusszelekre, paragrafus snippetekre és sok minden másra.
6. Vegyél fel videókat
A videók kitűnő eszközök a SEO világában és az alábbiakban lehetnek segítségedre:
- Long-tail kulcsszavak megcélzása
- Előidéznek meglévő snippeteket
- Megjelennek YouTube keresésekben is.
Ahogy már említettük, az Otter.ai egy ár-érték-arányban kedvező tool hanganyagaid feldolgozásához (ha esetleg vannak alkalmazottjaid, akiknek munkát kell adnod a home-office idejére, akkor kiadhatod nekik feladatként, hogy finomítsanak a hangsávon).
Illeszd be a videót egy blogbejegyzésbe és csatold hozzá a feliratot.
Készíts screenshotot és használd ezeket a social media felületeken képként.
Másolj ki 5-10 idézetet a szöveg tartalmából és ezeket használd Insta-képek szövegezéséhez az elkövetkezendő hónapokban.
Sajtóközleményekhez és blogbejegyzésekhez is felhasználhatod ezeket.
7. Dolgozz az ’online vélemények’ stratégiádon
Talán neked is akad olyan online véleményed, amelyre még nem válaszoltál vagy reagáltál.
Nem ijedj meg: nem kell visszamenőleg 20.000 vagy több visszajelzésre egyesével válaszolgatnod, de a legaktuálisabb ügyfélvéleményeket érdemes célba venned.
Dolgozz ki egy értékelésekre vonatkozó szabályzatot, egy kommunikációs stratégiát, ami kiterjed a kríziskommunikációra is nevezz ki egy alkalmazottat ennek a stratégiának a kezelésére és menedzselésére.
Írj egy séma válasz sorozatot és beszéljétek át az átfogó hangnemet, amellyel az ügyfeleket megszólítjátok.
Tanítsd be, hogy hogyan reagáljon a panaszokra és, hogyan tudja a megfelelő személynek átirányítani a problémás értékeléseket.
Biztosítsd számára a megfelelő eszközöket ahhoz, hogy ezt a munkát rendesen el tudja végezni.
Tudasd vele az elvárásaidat azzal kapcsolatban, hogy hogyan étékelje a feedbackeket és havi jelentéseket.
8. Digitalizálj, amennyire csak lehet
Amenyire csak lehetőséged van rá, próbálj meg alkalmazkodni. És jelen helyzetben, amikor közel minden szociális interakció korlátozva van, a digitalizálás a lehető legjobb módszere a túlélésnek.
Ha éttermed van, állj át kiszállításra, tedd lehetővé az online ételrendelést. Ha bármilyen terméket árulsz, launchingolj webshopot. Ha tanácsadó vagy, kínálj Skype interjúkat vagy oktató anyagot valamilyen témával kapcsolatban. Ha saleses vagy, tartsd fenn a kapcsolatot ügyfeleiddel telefonon vagy videóhívásokon keresztül, akár új ügyfeleket is felkereshetsz így.
9. Frissítsd a Google My Business (Google Cégem) profilodat a helyi ügyfelek érdekében
Rendkívüli nyitvatartással üzemelsz? Ideiglenesen bezártál?
Külön odafigyelsz, arra, hogy a koronavírus ne terjedjen? Szigorítottál a higiéniai szabályzaton?
A Google szeretné, ha a cégek kihasználnák a GMB adta lehetőségeket és vásárlóikat a lehető legrészletesebben informálják minden változásról.
Frissítsd a nyitvatartási idődet és az üzelti infókat, oszd meg a Google bejegyzésekben lévő kedvezményeket és híreket, és az elérhetőséged is mindenképpen helyes legyen.
10. Szeresd a honlapod
Ahogy Grant Simmons mondja:
„Hozd rendbe a weboldalad! Tudod, hogy nem tökéletes ezért szánj rá időt, hogy olyan vonzóereje legyen, amilyennek lennie kell. „
Bölcs szavak, hiszen mindig akad min finomítani a weboldalunkon. Szánj időt arra, hogy átgondolt, min lehetne módosítani, UX szempontból optimális-e az oldal felépítése vagy nézd meg a versenytársaid oldalait inspirációképpen.
11. Vedd észre az Unnatural linkeket
Az unnatural linkek törlése kimondottan fontos vállalkozásod SEO sikerének szempontjából.
Ha sok unnatural linket halmozol fel, jelentős részét elveszítheted weboldalad forgalmának, és akár bírságot is szabhat ki rád a Google. Ha ráfekszel a feladatra és kitörlöd ezeket, jelentősen javíthatsz a keresési lista helyezéseden.
Sokféleképpen képződhetnek ezek a linkek és nem mindegyik rossz szándékkal jön létre.
De egy gátlástalan SEOs itt, egy gyanús versenytárs ott, és máris meggyűlik a bajod SEO stratégiád eredménytelenségével.
12. Vedd fontolóra, hogy kapcsolatba lépj a vevőiddel
Az, hogy etikus-e kapcsolatba lépned a ügyfeleiddel, az attól függ, hogy milyen jellegű a vállalkozásod, milyen az eddigi kapcsolatod velük és a kommunikációd célja.
Az ügyfelek gyakran hallanak felőled emailben, smsben vagy social médián keresztül?
Ha igen, akkor ne hagyd ezt a kapcsolatot elveszni.
Természetesen határolódj el az ízléstelen katasztrófa jellegű kedvezményektől, kihasználni az emberek félelmét és bizonytalanságát etikátlan.
Inkább találj módot arra, hogy csillapítsd látogatóid félelmét, nyugtasd meg őket, nyújts nekik segítséget koronavírus járvány ideje alatt.
„A költségvetésed csökkentése ebben az időszakban nem egy stratégia hanem egy automatikus reakció. SEO and online marketing egy csatorna az emberekkel való kapcsolat és bizalom felépítéséhez. Az, hogy ezt egy ilyen időszakban, hogyan hajtod végre, ugyanolyan fontos, mint az, hogy hogyan hajtod végre a közvetlen eladásokat vagy a vevők kiszolgálását.”
– Monisha Bajaj ( Marketing és SEO szakember)
- Tudnál szervezni egy online videó beszélgetést hetente egyszer, hogy az emberek csatlakozzhassanak, csacsoghassanak az iparágról, amiben mozogsz vagy tippeket cseréljenek a termékeid vagy szolgáltatásaid témakörében?
- Tudnál a környezetedben vezéregyéniség lenni, aki hasznos és megbízható információt közöl a közösségével a koronavírussal kapcsolatban? Ne felejtsd el, hogy sok helyen már nincs helyi napilap vagy helyi rádióközvetítés. Ha van időd összeszedni információt a helyi önkormányzatoktól és egészségügyi egységektől például arról, hogy hol lehet a vírust teszteltetni, hogyan tudják a tüneteket jelenteni és a többi, akkor miért ne közölhetnéd ezt a blogodban vagy egy hírlevélben? Természetesen ne felejtsd el kinyilatkozni, hogy nem orvosi tanácsot adsz, és mindig linkeld be ahonnan az információt szerezted. Így az olvasók is ellenőrizhetik a forrást.
- Tudasd az ügyfeleiddel, hogyan változik a vállalkozásod vagy milyen módon próbálod megvédeni az alkalmazottjaidat.
13. Ismerd meg a vevőidet egy mélyremenő adatanalízissel
„Menj végig az elemzéseken és a a sales/lead adataidon. Mit tudsz a vásárlóidról? Mit tudsz azokról a potenciális ügyfelekről, akik végül nem téged választottak? (Vagy azokról akik a közeledben élnek, de nem nálad vásárolnak?) Mik azok az adatok az elemzésben, amiket nem vettél észre eddig? Iphonjuk van vagy valamilyen városból jönnek? Hasonlítsd össze az offline és online jellemzőket és döntsd el, mit tudnál rendbe hozni ma, amire eddig ne volt időd.”
– Dave Rohrer
És ne felejtsd, a saját oxygén maszkodat tedd fel először…
A termékbeszerzésben beállt zavarok, az egymástól való elkülönülés, és a bizonytalan gazdasági helyzet mind stressz faktorok a cégek tulajdonosainak.
Felelősséggel tartozol a munkavállaóid, a vevőid és más részvénytulajdonosok felé is, de először magadat kell rendbe tenned, ahhoz, hogy másokon is segíthess.
A WHO nyilvánosságra hozott egy dokumentációt a Mental Health Considerations During COVID-19 Outbreak (a koronavírus járvány alatti mentális egészség figyelembe vétele) címmel. Ajánljuk ezt minden kedves olvasó figyelmébe, főleg azoknak, akik nehezen alkalmazkodnak a jelenleg fennálló és gyorsan változó veszélyhez.
A szavak fontosak. A perspektíva fontos. A jövőre és a felépülésre való fókuszálás fontos.
Készülsz a koronavírus okozta gazdasági visszaesésre? Van már terved, hogy miként reagálsz ezekre?
Oszd meg velünk a tippeidet kommentben! Segítsünk egymásnak!