SocialComet
  • Facebook
  • Social Media
  • Online Marketing
  • Tartalommarketing
SocialComet

Így befolyásolja a koronavírus a keresési forgalmat, valamint így reagálhatsz erre, mint SEO-s

SocialComet
március 31.
kategória: Online Marketing
10 perc
0
Keresési adatok a koronavírus idején
388
Megtekintés
Share on FacebookShare on TwitterElküldöm üzenetben

Minden SEO-s fejében jelenleg az a kérdés jár, hogy vajon milyen hatással van a koronavírus a SEO mutatókra.

Nem meglepő, hogy a válasz most is az, hogy „attól függ”.
Mivel a keresési tevékenységek az emberi viselkedést tükrözik, a koronavírus minden iparágra más hatással van.

Jó példa erre a bevásárló központok esete: ugyanúgy, ahogy a boltok előtt is hosszasan sorakoznak a vásárlók, úgy az online élelmiszert áruló webáruházak is jelentős keresletnövekedést tapasztalhatnak.

A helyzetet továbbá nagymértékben befolyásolják a média által közölt hírek is. Például a kormány „maradj otthon” program bejelentését követően, ahol felszólított mindenkit a lehető legminimálisabb szociális érintkezésre, a tartós élelmiszerek megtekintése és forgalma hirtelen megugrott.

Ezt bizonyítja az is, hogy 2019 decemberéhez képest idén februárban kilencszeresére nőtt a keresések száma a „liszt vásárlás” kulcsszóra:

"liszt vásárlás" keresési mennyisége koronavírus előtt
Ábra 1: 2019. decemberi keresési mennyiség a “liszt vásárlás” kulcsszóra
"liszt vásárlás" keresési mennyiség koronavírus alatt
Ábra 2: 2020. februári keresési mennyiség a “liszt vásárlás” kulcsszóra

Természetesen minden keresőoptimalizálónak, SEO-snak, erre megfelelően kell reagálnia.

Egyes szakemberek véleménye alapján, 7 módon befolyásolja a koronavírus a SEO mátrixot és 7 módon érdemes erre reagálni.

1. Növekszik az alapvető termékeket értékesítő e-kereskedelmi oldalak forgalma

Az e-kereskedelmi oldalak forgalmában és megtekintésében (legalábbis azokéban, akik alapvető termékeket árusítanak) hatalmas növekedés tapasztalható. Az Auchan és Tesco online webáruházai ennek hatására különböző korlátozásokat is kénytelenek voltak bevezetni: többek között limitálták az egyszerre vásárolható darabszámokat termékenként.

Ez a forgalom, olyan vásárlóktól származik, akik WC papírt, kézfertőtlenítőt, törlőkendőt, hőmérőt vagyis egyértleműen a járványhoz kapcsolodó termékeket keresnek.

Nézzük például, hogyan alakult a „kézfertőtlenítő” kulcsszó keresési forgalma tavaly óta:

"kézfertőtlenítő" keresési mennyiség koronavírus előtt
Ábra 3: 2019. decemberi keresési mennyiség “kézfertőtlenítő” kulcsszóra
"kézfertőtlenítő" keresési mennyiség koronavírus alatt
Ábra 4: 2020. februári keresési mennyiség “kézfertőtlenítő” kulcsszóra

2019 decemberében összesen 720 keresés történt a „kézfertőtlenítő” kulcsszóra. Miután Magyarországon is megkezdődött a koronavírus terjedése, már 27.100-szor kerestek rá az adott higiéniai termékre. A keresők adatai pontos képet adnak az aktuális állapotról.

Ezzel ellentétben a nem alapvető termékek és szolgáltatások iránti érdeklődés megcsappant.
Az airbnb.hu weboldalának forgalma 2019 márciusához képest közel 60%-kal visszaesett:

airbnb.hu forgalma koronavírus előtt és alatt
Ábra 5: az airbnb.hu weboldal forgalma 2019. márciustól 2020. februárig

Egy évvel ezelőtt márciusban 21.613 organikus látogatója volt az oldalnak, idén februárban viszont csak 9.360.

Ami még látványosan foglalkoztatja a közönséget a koronavírus idején, az a rendszeres testmozgás fenntartása a konditermek bezárását követően. A decathlon.hu boltjaiban látványosan megfogyatkoztak a kézi súlyzók, jóga matracok és egyéb otthoni edzőgépek- és eszközök, ezzel együtt webáruházuk forgalma is megugrott:

decathlon.hu forgalma koronavírus előtt és alatt
Ábra 6: decathlon.hu webáruház forgalma 2019. márciustól 2020. februárig

Tavaly ilyenkor havi 223.526 organikus látogatója volt a decathlon.hu webáruháznak, idén 14%-kal többen érdeklődtek a sportáruház ajánlatai iránt (259.378 organikus látogató).
Emellett a megszokottnál jóval többen böngészik az otthoni edzésterveket és gyakorlatokat is:

"edzés otthon" keresési mennyiség koronavírus előtt és alatt
Ábra 7: keresési mennyiség 2019. márciustól 2020. februárig “edzés otthon” kulcsszóra​

Tavaly ilyenkor kb. 20%-kal kevesebben kerestek rá az „edzés otthon” kulcsszóra.

És bizony az íróasztalok, illetve laptopok utáni kereslet is megugrott, amikor a munkáltatók egyre inkább elkezdték bevezetni a home office-t.

mediamarkt.hu forgalmának növekedése koronavírus alatt
Ábra 8: a mediamarkt.hu webáruház forgalma a koronavírus időszaka alatt

Mit tegyünk

Jelen pillanatban a koronavírusnak köszönhetően az érdeklődés inkább az olyan termékek iránt nagy, amelyek vagy alapvető szükségletnek minősülnek vagy kerülendőek a járvány ideje alatt.

Akik e-kereskedelmen belül tevékenyek, mint SEO-sok, azoknak érdemes szegmentálniuk a magasabb keresletű termékoldalakat az adott SEO mutatók alapján. Ezen „trend cikkeket” érdemes kiemelni, monitoringozni, valamint, amennyiben eddig nem adódott rá alkalom, technikailag is optimalizálni.

Fontos, hogy a felhasználók könnyen megtalálhassák az adott terméket/szolgáltatást és hogy folyamatosan figyeljük a legaktuálisabb keresőszándékokat.

Ehhez elengedhetetlen a schema markup beállítása/optimalizálása, hogy a lehető leggyorsabban indexálja a Google az adott termékinformációkat.

2. Az egészség és wellness oldalak felfelé ívelnek

Az utobbi időben a Google olyan tartalmakra fekteti a hangsúlyt, amelyek tanácsot és információt adnak egészségügyi témákban.
A koronavírus miatt, az egészség és wellness oldalak látogatottsága és forgalma összességében megnőtt.
Az „immunerősítés” kulcsszóra is látványosan többen keresnek a szokványosnál:

"immunerősítés" kulcsszóra való keresés koronavírus előtt és alatt
Ábra 9: keresési mennyiség 2019. márciustól 2020. februárig “immunerősítés” kulcsszóra

Átlagban 4.000-5.000 keresés közötti érték mérhető a téli szezon alatt, idén februárban viszont 9.900 keresés történt az „immunerősítés” kulcsszóra, ez egy közel 60%-os ugrást jelent.

Szintén növekedés érzékelhető a természetes gyógymódok keresésében, mint például a „vírusölő gyógynövények”, „antibakteriális hatású illóolajak” vagy „vírusölő ételek”.​

Mit tegyünk

A koronavírus terjedése sok emberben félelmet, bizonytalanságot vált ki, ezért nagyon fontos, hogy az egészségmegőrzés témában írt tartalmaink szakszerűek és megbízhatóak legyenek. Komoly felelősséggel tartozunk embertársainknak, ezt a felelősséget pedig nem szabad félvállról venni.

Ezért teljes mértékben elítélendő az a marketing, ami az emberek félelmének kihasználására épül és akár megtévesztő. Amennyiben valódi értéket tudsz kínálni mások számára ebben az időszakban, tégy úgy. Ha nem tudsz az aktuális szükségleteknek megfelelő terméket vagy szolgáltatást nyújtani, akkor vagy alkalmazkodj, vagy fókuszálj a márkaépítésre.

3. A recepteket tartalmazó weboldalak forgalma növekszik

A közismert, recepteket tartalmazó weboldalak iránti érdeklődés is megnövekedett, de nem olyan mértékben mint az alapvető termékek vagy egészség és wellness oldalak estében.

A nosalty.hu hazánkban közkedvelt receptes oldal, tavaly márciushoz képest 20%-kal nőtt a webes forgalmuk:

nosalty.hu forgalma koronavírus előtt és alatt
Ábra 10: nosalty.hu weboldal forgalma 2019. márciustól 2020. februárig

A növekedés arra vezethető vissza, hogy az emberek most huzamosabb ideig otthon vannak, nem járnak el éttermekbe, sokan otthonról dolgoznak és ezáltal többet főznek.

Mit tegyünk

A recepteket illetően is érdemes odafigyelnünk a strukturált adatra (schema markup), minél több információval szolgálunk a Google keresőjének, annál inkább tudunk több forgalmat terelni az oldalunkra.

Szedjünk össze az adott recept értékeléseit, hozzávalóit, elkészítési idejét, elkészítési nehézségét, tápanyag- és kalóriatartalmát. Használjunk jó minőségű, egyedi képeket.

Érdemes olyan receptekre ráfeküdni, amelyek viszonylag egyszerűen elkészíthetők és kevesebb hozzávalókból készülnek.

4. Az utazási weboldalak forgalma teljesen zűrzavaros

Az ember először azt gondolná, hogy az utazási irodák és hasonló oldalak forgalma a nulla felé konvergál a különböző országhatárok lezárása és fokozott ellenőrzések hatására.

A fent említett airbnb.hu példája is ezt a nézetet támasztja alá, viszont akadnak olyan oldalak is, amelyek forgalma akár 40-50%-kal nagyobb a szokványosnál. Ilyen a repjegy.hu oldala is.

2019 márciusához képest idén februárban 46%-kal többen böngésztek a repülőjegy értékesítő oldalán.
Ennek oka talán az, hogy erőteljesen visszaestek a repülőjegyek árai és az emberek szeretnék ezt kihasználni. Tavaly ilyenkor például 30%-kal kevesebb keresés érkezett az „olcsó repjegy” kulcsszóra.

A szállodaipar iránti kereslet viszont csökkenő tendenciát mutat, főleg azokon a részeken, ahol a szórakoztató egységek teljesen bezártak.

Nem meglepő módon a hajós utazásokra való keresések is csökkentek.

Az idegenforgalom nagyon sokszínű, magába foglalva a repülőjáratokat, szállodákat, hajóutakat, és sok minden mást.  Sajnos a turizmus-vendéglátás erőteljesen megérzi a koronavírus okozta gazdasági és társadalmi visszaeséseket.

Mit tegyünk

Ahogy Kevin Gibbons is megmondta március 18-ai tweet-jében:

“az utazási társaságok valószínűleg nagymértékben az ügyfélszolgálatra és a hírnevük menedzselésére összpontosítanak majd, nem pedig az akvizícióra.”

A turizmus-vendéglátás szektorban tevékeny SEO-sok abban tudják segíteni partnereiket, hogy folyamatosan figyelemmel tartják a keresési trendeket: fontos, hogy monitoringozzák célközönségük érdeklődési körének alakulását és erről informálják a PR részleget is.

5. A hírközlő portálok keresettsége rendkívül magas

Senkit sem lep meg, hogy a hírközlő portáloknak hatalmas mértékben megugrott a forgalma.

Az emberek minden új információra kíváncsiak, ami a koronavírussal kapcsolatos: a koronavírus terjedése, koronavírusos betegek száma, a koronavírus hatása a gazdaságra, stb.

Abban is biztosak voltunk, hogy a magyarkozlony.hu pályafutásának csúcsforgalmát éli:

magyarkozlony.hu forgalma koronavírus alatt
Ábra 11: magyarkozlony.hu weboldal forgalomnövekedése a koronavírus ideje alatt

Az elmúlt időszakról elmondható, hogy mindannyian a hírcsatornákhoz vagyunk tapadva.

Mit tegyünk

Míg a riporterek és újságírók a koronavírusról közölnek információt és fejleményeket, a hírközléssel foglalkozó SEO-sok a következő módon tudnak támogatást nyújtani:

  • Figyeljük a naplófájljainkat, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az AMP oldalaink nem tartalmaznak hibákat.
  • Monitoringozzuk az oldalakat közzétételük dátuma szerint, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a keresőmotor botok a lehető leghamarabb feltérképezzék az új oldalakat.
  • Infomálódjunk a keresési adatokból, arról, hogy az emberek érdeklődése merre tolódik.

6. Az éttermeknek alkalmazkodniuk kell

A koronavírus terjedése egyértelműen nehéz időszakot jelent az éttermek és vendéglátó egységek számára.
Nem csak a „maradj ottnon” mozgalom, de a hatóságilag korlátozott nyitvatartási idő is rányomja bélyegét erre a szektorra: egyes helyeknek nem éri meg ilyen feltételek mellett üzemeltetni éttermet vagy kávézót, ezért inkább a zárás mellett döntenek a tulajok.

Az vendéglátó egységekben a koronavírus előtti időszakhoz képest jóval kevesebb vendég fordul meg.

Viszont azon éttermek, amelyek a járvány előtt is házhoz szállították ételeiket, a Google kereséseket illetően akár forgalomnövekedést is tapasztalhatnak. Ilyen például a donpepe.hu vagy a Daubner Cukrászda weboldala is, amely a tavaly augusztusi csúcslátogatottságához képest is kb. 1.500-al több keresést mutat.

Természetesen a kávézók esetében ez nem feltétlenül mondható el: egyes esetekben akár 50%-kal visszaesett a weboldalak látogatottsága. Ráadásul egy kávézó nehezebben tud átállni ételkiszállításra, mint egy étterem.

Számos étterem igyekszik alkalmazkodni a jelen szituációhoz, sőt, akad olyan catering cég is, amelyik igyekszik menük kiszállításával túlélni a koronavírus időszakát.
Kereslet bizonyára van az ételek házhozszállítására, hiszen a netpincer.hu weboldal forgalmán is látható, hogy a tavaly márciusi forgalmához képest 20%-kal jobb a mutatója idén:

netpincer.hu forgalomnövekedése koronavírus alatt
Ábra 12: a netpincer.hu forgalomnövekedése a koronavírus járvány terjedése alatt

Mit tegyünk

Ha egy olyan helyi étterem SEO-sa vagy, melynek sajnos be kellett zárnia, akkor semmiképpen se töröld a nyitvatartási adatokat a Google My Business (Google Cégem) fiókból. Használd a Google legújabb funkcióját: a „temporarily closed” (= átmenetileg zárva) funkciót, hiszen, ha teljesen törlöd a nyitvatartási időt, a GMB úgy jelzi majd, mintha az üzlet folyamatosan nyitva lenne, és ez megtévesztő az érdeklődők számára.

GMB Kérdések és Válaszok szekcióját is érdemes frissítened az étteremmel kapcsolatos hírekkel a koronavírus járvány időszak alatt. Itt fontos, hogy minél többen klikkeljenek az upvote gombra, hiszen így úgy fog tűnni, mintha a kérdés és válasz a tudásbázis része lenne.

A Google Bejegyzéseket továbbá használd, arra, hogy felhívd a figyelmet esetleges változások közlésére.

Próbálj meg az adott körülmények ellenére látható maradni a Google és közönség számára. Értesítsd célközönségedet az általad bevezetett óvintézkedésekről, a változásokról, a munkavállalók biztonságáról és minden egyéb intézkedésről.

A jelenlegi bizonytalanság minden weboldalt érint

Bizonytalan időket élünk most, ami minden weboldalra hatással van.
Most kulcsfontosságú, hogy folyamatosan figyeljük weboldalunk vagy webshopunk SEO mutatóit és a lehető leggyorsabban alkalmazkodjunk az adott körülményekhez.

Ne feledkezzünk meg arról, hogy ebben az időszakban, amikor a vállalatok csökkentik a marketingre szánt büdzséjüket, egy dolog marad ami nem szűnik meg: az organikus keresés.

Így a marketing büdzsék csökkentése ellenére, egy jó SEO-s, egy összeszedett SEO-stratégia, életmentő lehet ebben a koronavírusos időszakban.

Előző

A Google My Business ideiglenesen törli pár funkcióját a koronavírus miatt

Következő

Koronavírus: Az eMarketer előrejelzése szerint csökkenni fognak a hirdetésekre fordított kiadások

Ez is érdekelhet

Check list online marketing
Online Marketing

Koronavírus ellenőrző lista vállalkozóknak: így kezeld online jelenlétedet és tartsd naprakészen ügyfeleidet a válság idején

SEO módszerek a koronavírus ellen
Online Marketing

13 SEO módszer a koronavírus elleni küzdelemhez – így marketingezz hatékonyan

Csökken a kiadások előrejelzése a koronavírus miatt
Online Marketing

Koronavírus: Az eMarketer előrejelzése szerint csökkenni fognak a hirdetésekre fordított kiadások

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kategóriák

  • Facebook
  • Online Marketing
  • Social Media
  • Tartalommarketing
  • Twitter

Legutóbbi bejegyzések

  • Amerikai elnökválasztás és a közösségi médiában terjedő álhírek
  • A Twitter előnyben részesíti azon COVID-19 témájú tweeteket, melyek ellenőrzött fiókoktól származnak
  • A Facebook 100 millió dolláros támogatási programot hoz létre a COVID-19 negatív gazdasági hatásaival szembesülő kisvállalkozások számára
  • Koronavírus ellenőrző lista vállalkozóknak: így kezeld online jelenlétedet és tartsd naprakészen ügyfeleidet a válság idején
  • 13 SEO módszer a koronavírus elleni küzdelemhez – így marketingezz hatékonyan
  • Főoldal
  • Impresszum

© 2020 SOCIALCOMET

No Result
View All Result
  • Főoldal
  • Impresszum

© 2020 SOCIALCOMET

This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.